Hvordan ved man, hvad der er sandt?
Hvordan ved man, hvad der er sandt? I dag kan det være svært – måske endda umuligt at skelne mellem virkeligheden og den store mængde information om sundhed og miljø, som florerer på internettet. Denne øvelse giver eleverne nogle værktøjer til at blive mere kildekritiske.
Begynd med at spørge eleverne, hvordan de tror, at man kan vide, om noget man læser er sandt. Skriv deres forslag op på tavlen. Sørg for, at følgende punkter er ekstra tydelige:
- Hvem er det, som påstår noget i artiklen? Virker vedkommende som en, der sandsynligvis ved meget om emnet?
- Hvem stammer faktaene fra? Er det en forsker på et universitet eller har en eller andet selv fundet på det?
- Lav en søgning på internettet på Google eller en anden søgemaskine. Kommer der tekster frem, som siger nogenlunde det samme som det, der står i artiklen?
- Synes du selv, at det, der står i artiklen, virker rimeligt, altså at det stemmer overens med erfaringer, du har gjort dig tidligere, eller ting, du tidligere har lært?
Læs og undersøg
Inddel eleverne i par. Del artiklerne om sundhed fra elevarkene ud. Fortæl, at en af artiklerne indeholder sande oplysninger og den anden falske. Parret skal i fællesskab blive enige om, hvilken artikel de tror er henholdsvis sand og falsk. Bed eleverne om at have ovenstående tip i tankerne, når de læser artiklerne. Lad alle par præsentere deres konklusion. Afslør nu, hvilken artikel der i virkeligheden er sand/falsk, og gennemgå sammen med eleverne de kildekritiske kommentarer, som findes i elevarkene.
Del artiklerne om klima fra elevarkene ud. Parret skal på samme måde blive enige om, hvilken artikel der er sand/falsk. Denne gang skal eleverne gøre grundig brug af ovenstående tip. Lad alle par præsentere deres konklusion. Når alle par har præsenteret deres konklusion, afslører du, hvilken artikel der er sand/falsk, og gennemgår de kildekritiske kommentarer. I skal bruge • Elevark: Sande og falske artikler om klimaet og sundhed samt kildekritiske kommentarer