Refleks
Alle ved, at man skal have refleks på, når det er mørkt, men alligevel er der mange, der ikke har det. Hvor gode er reflekserne egentlig? Spiller det nogen rolle, hvilken refleks jeg vælger? I kan gennemføre denne øvelse for at øge elevernes forståelse af refleksens betydning for, hvor godt de kan ses i mørke. Ideen er, at eleverne – ud over at de skal forstå, hvor vigtigt det er med refleks – også skal lære at forstå, at refleksens placering, alder og udformning har betydning.
Bed eleverne om at tage en refleks med hjemmefra. Det er godt, hvis I har en blanding af fastsyede reflekser, reflekser der hænger løst, samt gamle og nye reflekser. Jo større variation, desto bedre.
Begynd med at diskutere følgende i klasseværelset:
- Hvad tror I, at det bedste er at gøre for at blive set i mørke, når man er ude at gå?
- Tror I, at der er forskel på de forskellige reflekser?
- Hvilke typer reflekser findes der? (Sammenlign materiale, hvordan de sidder fast osv.)
- Hvad tror I er kendetegnende for en refleks, der er god?
Kig på de reflekser, som børnene har haft med hjemmefra, i det lyse klasseværelse, og forsøg at diskutere, hvilke reflekser de tror er gode, og hvilke de tror er mindre gode, samt hvorfor. Forsøg at rangordne reflekserne efter, hvor gode eleverne tror de er.
Lad derefter eleverne tage reflekserne på. Sørg for, at nogle af eleverne ikke har en refleks, at andre har mange reflekser, nogle har en hængende refleks, andre igen en fastsyet, en gammel, en ny osv.
I skal derefter samles i et mørkt rum. Gerne en gymnastiksal eller et rum, som kan mørklægges. Afstanden mellem lommelygten og reflekserne skal kunne være mindst fire meter.
Bed alle elever undtagen fire om at samle sig i den anden ende af rummet. Her skal de gå fra den ene side til den anden, imens de fire elever – som står mindst fire meter væk – lyser på dem med lommelygter. (Det er vigtigt, at lommelygten ikke er for stærk)
Opgaven er at forsøge at finde ud hvilke reflekser, der er bedst. Byt de fire elever ud, så alle elever prøver at lyse med lommelygterne og studere reflekserne.
Tænd derefter lyset og tal med eleverne om:
- Hvor godt kunne man se dem, der ikke havde reflekser på?
- Hvilke reflekser fungerede bedst?
- Kan vi rangordne dem?
- Hvordan stemmer det overens med det som vi troede, inden vi lavede testen?
Tal videre i klasserummet:
- Stemte det overens med den rangordning, som vi gjorde i klassen?
- Hvad afgør om en refleks fungerer godt?
- Hvad skal man tænke på, når man tager en refleks på og går ud i mørket?
Til læreren:
- En refleks, som er i bevægelse, er nemmere at se, end en refleks som er stille
- Fastsyede reflekser bør suppleres med løst hængende
- En refleks bør placeres i knæhøjde for at kunne ses i bilers nærlys
- En ny refleks virker bedre, end en gammel refleks
- En refleks, der har været i lommen sammen med mønter og nøgler, mister en del af sin reflekterende evne