På Egne Ben På Egne Ben

Miljø

Vurderingsøvelse om miljø

Hvad tænker eleverne selv om bæredygtighed? I denne vurderingsøvelse får eleverne mulighed for at synliggøre deres egne tanker og vurderinger om, hvad bæredygtighed er og kan være. Forskellige aspekter belyses og kan danne grundlag for holdningsændringer og nogle gange også ændringer af vaner og livsstil. Ved at synliggøre og acceptere forskellige måder at tænke og agere på, øges mulighederne for, at eleverne kan modstå negativt gruppepres eller dårlige vaner.

Ja, nej, måske

Læg tre stykker papir på gulvet. Et hvor der står med JA, et med NEJ og et med MÅSKE.

Vælg de udsagn, du vil bruge. Læs nedenstående udsagn op ét ad gangen. Eleverne går til det stykke papir, som bedst stemmer overens med deres holdning. I par skal de fortælle hinanden om, hvilke tanker de gør sig omkring deres valg. Lad derefter nogle elever ved hvert stykke papir fortælle, hvilke de tanker de gør sig omkring deres valg.

  • Den der tier, samtykker.
  • Der skal kun serveres økologisk mad på skolen.
  • Gratis tog, letbane og bus til alle.
  • Udstødningsgasser lugter godt.
  • Biler er det, der forurener luften mest.
  • Man bliver stresset af støj.
  • Dem, der bestemmer, bør tænke mere på miljøet.
  • Det er OK at smide slikpapir i naturen.
  • Børn burde sige til deres forældre, at de ikke skal køre så meget i bil.
  • Det giver en frihedsfølelse at cykle.
  • Det er hyggeligt at blive kørt i bil.

Samtale parvis/refleksion: Lad eleverne tale to og to, om hvilke tanker der er blevet vakt, nu hvor de har hørt alle de forskellige holdninger. Måske er der brug for at belyse og diskutere noget i hele gruppen.

Uafsluttede holdninger

Læs begyndelsen af en sætning, og lad én elev ad gangen afslutte sætningen. Tag flere omgange i klassen, så hver sætning får flere forskellige afslutninger. Afslut med at lade eleverne diskutere noget, de syntes har været interessant eller tankevækkende. Følg op i hele klassen med vægt på, at vi tænker forskelligt, og det i sig selv er interessant.

  • Det enkelte menneske kan selv påvirke klimaet ved at…
  • De største trusler mod miljøet er…
  • Folks helbred ville blive bedre, hvis…
  • Flere ville tage den kollektive trafik, hvis…
  • Fremtidens biler vil blive drevet af…
  • Hvis jeg var miljøminister, ville jeg…
  • For at hjælpe med at skåne miljøet burde vores skole…
  • For at mindske antallet af bilture burde vi…
  • Den bedste måde at få unge til at gå eller cykle i skole på er…
  • Drivhuseffekten er…
  • Det værste ved støj og larm er…
  • Hvis jeg kunne påvirke miljøet i min by, ville jeg…
  • Hvis en by skal være dejlig at bo i, skal der være…

Samtale parvis/refleksion: Lad eleverne tale to og to, om hvilke tanker der er blevet vakt, nu hvor de har hørt alle de forskellige holdninger. Måske er der brug for at belyse og diskutere noget i hele gruppen.