Vurderingsøvelse om sundhed
Hvilke tanker gør eleverne sig om sundhed? I denne vurderingsøvelse får eleverne mulighed for at synliggøre deres egne tanker og vurderinger om, hvad sundhed er og kan være. Forskellige aspekter belyses og kan danne grundlag for holdningsændringer og nogle gange også ændringer af vaner og livsstil. Ved at synliggøre og acceptere forskellige måder at tænke og agere på, øges mulighederne for, at eleverne kan modstå negativt gruppepres eller dårlige vaner
Ja, nej, måske
Læg tre stykker papir på gulvet. Et, hvor der står Ja, et med Nej og det tredje med Måske.
Vælg de udsagn, du vil bruge. Læs nedenstående udsagn op ét ad gangen. Eleverne går til det stykke papir, som bedst stemmer overens med deres holdning. I par skal de fortælle hinanden om, hvilke tanker de gør sig omkring deres valg. Lad derefter nogle elever ved hvert stykke papir fortælle, hvilke de tanker de gør sig omkring deres valg.
- Det er hyggeligt at følges med andre i skole.
- Det er lettere at koncentrere sig, hvis man har bevæget kroppen inden.
- Sundhed og selvtillid hænger sammen.
- De fleste er gode til at tage hånd om deres sundhed.
- Det er skønt at være alene.
- Det er hyggeligt at spise i vores kantine.
- Høje lyde er trættende.
- Man skal have venner for at have det godt.
- I trafikken tør man vise stærke følelser.
Samtale parvis/refleksion: Lad eleverne tale to og to om, hvilke tanker der er blevet vakt, nu hvor de har hørt alle de forskellige holdninger. Måske er der brug for at belyse og diskutere noget i hele gruppen.
Fire hjørner
Læs spørgsmålet og de forskellige svarmuligheder op. Hvert hjørne i rummet repræsenterer en svarmulighed. Deltagerne vælger hjørne og fortæller for de andre i samme hjørne, hvad der fik dem til at vælge hjørnet. Hvis der er en, der står alene, skal du gå hen og lytte til ham/hende. Spørg derefter nogle fra hvert hjørne, hvilke tanker de har gjort sig.
Hvad tror du er den største trussel mod børns sundhed?
1) At man bevæger sig for lidt.
2) Stress.
3) Usund mad.
4) Åbent hjørne med eget forslag.
Hvad tror du er den største trussel mod børns sundhed i trafikken?
1) Alle udstødningsgasserne
2) At man bliver kørt overalt og ikke bevæger kroppen.
3) At man ikke selv følger trafikreglerne.
4) Åbent hjørne med eget forslag.
Hvad tror du er hovedårsagen til, at elever i 4.-6. klasse ikke cykler i skole?
1) Det føles farligt
2) Man gider ikke
3) Det tager for lang tid
4) Åbent hjørne med eget forslag
Samtale parvis/refleksion: Lad eleverne tale om to og to, hvilke tanker der er blevet vakt, nu hvor de har hørt alle de forskellige holdninger. Måske er der brug for at belyse og diskutere noget i hele gruppen.