Fremtidskampagnen
Det er et faktum, at de voksne nogle gange har brug for at lære en lektie. Denne opgave handler om at udarbejde en kampagne om ændret adfærd, der primært er rettet mod voksne. Her er bæredygtighed og trafiksikkerhed i fokus. Det er en god ide at have lavet følgende øvelser, inden opgaven sættes i gang:
- Tværfaglige øvelser – At motivere andre
- Tværfaglige øvelser – Hvad kan jeg selv gøre?
Kampagne for ændret adfærd
Begynd med at tale om, hvordan ord og billeder kan påvirke os. Tal om reklamer og information. Spørg eleverne, hvad der især påvirker dem, og hvad de tror påvirker mennesker i al almindelighed.
Opgaven går ud på, at eleverne skal tegne en plakat, som indeholder både fakta og tegninger. Plakaten skal handle om de ting, de gerne vil påvirke, og være rettet mod voksne. Eleverne kan benytte digitale hjælpemidler samt papir, blyanter og maling.
Eksempler på adfærdsændringer kan være
- Hvorfor både du selv og naturen får det bedre af at cykle i stedet for at køre i bil.
- Hvorfor det er vigtigt at bruge cykelhjelm.
- Hvorfor det er vigtigt ikke at køre for hurtigt, fordi man både kan skade cyklister og fodgængere (som jo er mere miljøvenlige), og desuden bruger man mere benzin, end hvis man kører langsomt.
Hvis der er mulighed for det
Plakaterne kan I sætte op i fællesarealer på skolen, f.eks. kantinen, gangarealer eller lignende steder, hvor der er mange voksne.
Der kan også være andre steder, hvor I midlertidigt kan få mulighed for at vise elevernes kampagneplakater, f.eks. i kommunale bygninger.