Jonna, Jens og jeg
Denne øvelse har til formål, at eleverne skal få en forståelse af, hvad kroppen skal bruge for at have det godt.
Tegn silhuetter af to kroppe på papir, og sæt dem op i klasseværelset. Præsenter kroppene som Jens og Jonna, som er begyndt i klassen. De er tvillinger og har samme alder som eleverne i klassen.
Jeg hedder Jonna. Vi er lige flyttet hertil og skal begynde i den her klasse. Jeg har en kanin, som jeg har taget med i dag. Den hedder Sorte, fordi den er kulsort. Jeg elsker at chatte, spille computer og se tv. Jeg plejer at være længe oppe om aftenen. Far siger godnat, og derefter fortsætter jeg med at lege på mit værelse, uden at han opdager det. Jeg er ikke morgenmenneske, så jeg når ofte ikke at spise morgenmad. Mit bedste fag er billedkunst, for jeg elsker at tegne. Det værste er gymnastik, fordi jeg synes, at det er hårdt, og desuden har jeg næsten altid glemt mit gymnastiktøj.
Jeg hedder Jens og er Jonnas bror. Jeg synes, at det er fedt at skulle begynde her, fordi jeg ikke kunne lide min gamle skole. Jeg spiller håndbold, hockey og floorball. Jeg har hørt, at der er et godt håndboldhold og vil derfor gerne gå til håndbold. Jeg træner en gang om dagen. Det er lidt hårdt en gang imellem, men også fedt. Jeg har svært ved at sidde stille og vil nogle gange bare gerne være aktiv hele tiden. Mor plejer at sige, at jeg aldrig er hjemme, og det har hun lidt ret i, for om eftermiddagene er der altid træning og i weekenderne kamp. Jeg plejer at få penge af far, så jeg kan købe en pølse eller burger mellem træning, når jeg ikke når at komme hjem at spise. Jeg elsker en 150-grams burger med ekstra pomfritter.
Udskriv og sæt teksterne om Jens og Jonna op ved den pågældende figur. Begynd med at diskutere med eleverne:
- Hvordan tror I, at Jens og Jonna har det?
- Hvad er godt ved deres liv?
- Hvad virker til ikke at være så godt ved deres liv?
Sæt god tid af til diskussionen, og lad eleverne komme med tanker og refleksioner om Jens og Jonna. Stimuler diskussionen ved at stille åbne opfølgende spørgsmål til det, eleverne synes.
- Hvad tror I, at en krop skal bruge for at have det godt?
Lad eleverne først tænke lidt individuelt, før de diskuterer spørgsmålet i grupper på fire elever i 5-10 minutter. Saml derefter alle elevernes forslag på en flipover med overskriften Behov.
Inddel klassen i to grupper. Den ene gruppe arbejder med Jens og den anden med Jonna. Inddel hver gruppe i mindre grupper, så der findes smågrupper, der tager sig af de behov, som eleverne har foreslået.
En almindelig dag for Jonna
Mad
Morgenmad Et glas juice
Mellemmåltid Ingenting
Madpakken til frokost To stykker knækbrød med smør, et glas mælk, en halv kartoffel, en skefuld kødsauce
Mellemmåltid efter skole En sandwich med ost og smør
Aftensmad Pølse, kopnudler og ketchup
Mellemmåltid efter aftensmad En sandwich med ost og smør
Søvn Ca. 6 timer
Motion Meget lidt
En almindelig dag for Jens
Mad
Morgenmad Havregrød, sukker og mælk, sandwich med ost og smør
Mellemmåltid Ingenting
Madpakken til frokost Fire kartofler, en masse kødsauce, tre glas mælk, to stykker knækbrød med smør
Mellemmåltid efter skole Ingenting
Aftensmad Hamburger med pomfritter
Mellemmåltid efter aftensmad Fire sandwich med ost
Søvn Ca. 8 timer
Motion Træner ca. 2 timer om dagen
Grupperne kan arbejde med følgende spørgsmål
- På hvilken måde burde Jens/Jonna ændre deres vaner, når det gælder ___________? (f.eks. søvn, motion eller kulhydrater)
- Hvilke dele af kroppen har godt af ________?
- Hvorfor har kroppen brug for _____________?
- Hvad sker der, hvis kroppen ikke får ________________?
De elever, som er færdige i grupperne, kan tegne lunger, hjerte, hjerne, nyre osv. på papir og sætte dem fast med hæftemasse på den person, de har, Jens eller Jonna.
Tværgruppepræsentationer
Når alle smågrupperne er færdige med deres opgave, skal de gå til den anden gruppe, som har samme opgave som dem selv (en gruppe arbejder jo f.eks. med Jens’ søvn og en anden gruppe med Jonnas søvn). Gruppernes opgave er nu at fortælle hinanden, hvad de er kommet frem til, og se om den anden gruppe har fundet på noget, som de kan tilføje eller have gavn af.
Når alle smågrupperne er færdige med deres præsentationer, skal grupperne på den person, de har (Jens/Jonna), markere, hvilke dele af kroppen som har godt af det, de har arbejdet med (f.eks. søvn, protein, motion osv.).
De kan også lave skilte med gode råd til deres person. Skiltene klippes ud og sættes fast rundt om personen.
Når alle grupper er færdige, samles I ved figurerne, hvorefter smågrupperne præsenterer det, de er kommet frem til, at et menneske har brug for. Diskuter, hvordan Jens og Jonna kan ændre deres vaner, eller om de allerede har gode vaner.
- Hvilke råd tror eleverne, at det blive let for Jens og Jonna at følge?
- Hvilke råd bliver svære at følge?
- Hvilke råd gælder for begge to?
Diskuter også, om eleverne tror, at der findes mange på deres alder, der ligner Jens/Jonna.
Som afslutning på øvelsen er det vigtigt, at eleverne får tid til at reflektere over deres eget liv. Hvilke af rådene til Jonna og Jens gælder dem selv som person. Lad dem skrive en afsluttende historie, hvor de fortæller om deres egne vaner i relation til det, de har lært.
Brug faktaarkene om søvn, motion og kost som hjælp.