På Egne Ben På Egne Ben

En blanding af teori og praktiske øvelser

Der er mange forskellige øvelser i På Egne Ben. De er lavet for at støtte og inspirere dig som lærer til at indarbejde trafik, miljø og sundhed i skolearbejdet. I lærervejledningen får du en kort præsentation af øvelser og faktaark. Du kan se, hvordan du anvender materialet, og hvordan øvelserne kan indgå i de forskellige fag.

Et tag-selv-bord

Du kan betragte både øvelser og faktaark som et tag-selv-bord, som du kan bruge under hele kampagnen samt i resten af skoleåret. Hver gennemført øvelse giver 10 point til klassen. Det samlede antal maksimumpoint, I kan få, er 100 point pr. klasse. Alle øvelserne har til formål at aktivere eleverne. Der er mange muligheder for at sætte gang i en snak om trafik og lave praktiske undersøgelser uden for skolen.

Formålet med øvelserne

Formålet med øvelserne er at indarbejde trafik i skolens undervisning, og at eleverne skal lære mere om trafikkens påvirkning af miljø, nærmiljø og sundhed. Eleverne får også mulighed for at reflektere over deres ændrede transportvaner, og hvordan det påvirker deres egen samt andres sundhed, trafiksikkerhed og nærmiljø.

Øvelsernes sværhedsgrad

Kræver en smule forarbejde og næsten ikke noget materiale og varer ikke længere end 1-2 lektioner.
Kræver lidt mere forarbejde, en del materiale og/eller tager lidt længere tid.
Kræver mere forarbejde, mere materiale og/eller tager længere tid. (Kan også være en øvelse, som er lidt sværere for eleverne).

Øvelserne og hvilke fag de er relevante for

Vi har inddelt øvelserne efter de fag, som de er relevante for på denne side.

Trafiksikkerhed

Det er vigtigt, at eleverne i starten af På Egne Ben bliver bevidste om farer og finder den sikreste skolevej. I trafiksikkerhedsøvelserne får eleverne viden om sikkerhed, regler og love. De får også mulighed for at reflektere over deres egne og andres valg, og hvordan det påvirker sikkerheden i trafikken. Alle elever bør gennemføre øvelsen "Startøvelse". Hvis klassen har været med i udfordringen før, kan man bruge "Kammeraternes skolevej", som bygger videre på sikkerheden på vej til skole.

Miljø

Miljøøvelserne giver eleverne mulighed for at reflektere over, hvordan de  kommer i skole samt transporterer sig til og fra aktiviteter og venner. De kommer også til at tænke over, hvordan deres valg påvirker miljøet. Visse øvelser vil udfordre eleverne til at argumentere for deres valg af transportform, både nu og i fremtiden. Disse aktiviteter, sammen med faktaark om miljøtemaet, vil danne grundlag for elevernes forståelse af trafikkens miljøpåvirkning. Gennem kampagnen På Egne Ben vil eleverne få en direkte forbindelse til de valg, de står over for i deres daglige liv

Sundhed

Vores daglige vaner spiller en afgørende rolle for vores sundhed og velbefindende. At vælge at gå eller cykle kortere afstande i stedet for at blive kørt har en positiv indvirkning på vores helbred. Det er især vigtigt at fremme sunde vaner hos børn, da disse vaner ofte dannes i en tidlig alder og kan have langsigtede konsekvenser for deres livsstil. Formålet med sundhedsøvelserne er at illustrere, hvordan ændringer i transportvaner kan forbedre ens sundhed. Gennem en kombination af udfordringer og sundhedsøvelser opstår der en direkte forbindelse mellem skolearbejdet og hverdagens adfærd.

Bæredygtig udvikling

I dette tema arbejder vi med at forstå, hvordan vores transport- og forbrugsvaner påvirker både os selv, mennesker og miljøet i hele verden. Bæredygtighed er en central del i undervisningen i skolen i dag, og øvelserne inden for dette tema knytter elevernes transportvaner sammen med aspekterne for økonomisk, økologisk og social bæredygtighed.

Tværfagligt

Elever, der vælger at gå eller cykle i På Egne Ben i stedet for at blive kørt, kan få brug for at forklare deres valg til deres forældre, andre voksne og venner. De tværfaglige øvelser hjælper dem med at forklare, hvorfor de har valgt denne transportform og hvad der motiverer dem. Øvelserne dækker emner som miljø, trafiksikkerhed og sundhed og giver eleverne mulighed for at tænke over deres egne og andres valg.