På Egne Ben På Egne Ben

Iværksætteri

CO2-banken

Opgaven går ud på, at eleverne i fællesskab formål at indskyde så meget som muligt i CO2-banken og hæve så lidt som muligt i løbet af en uge. 

CO2-banken er en bank, som har åbent døgnet rundt. Al din fysiske bevægelse og al transport til og fra skole, fritidsaktiviteter mm. tæller. Gå til en vens hus, cykle til træning, gå hen og handle ind osv.

Eleverne har en personlig konto i CO2-banken, hvor de skal bogføre indskud og hævninger i form af CO2-udledning. Alle nye kunder får 2 kg CO2 indsat på kontoen som en velkomstgave fra banken. Kan du få saldoen til at vokse? Altså sørge for, at der er mere CO2 på kontoen, når ugen er omme?

Banken er bekymret for, at deres kunder skifter bank. Derfor giver de 0,2 CO2 til kontoen for 30 minutters fysisk aktivitet. Enhver form for fysisk aktivitet i 30 minutter f.eks. at gå, danske, løbe på rulleskøjter, spille fodbold, hoppe i sjippetov osv. giver 0,2 CO2 til ens konto.

Opgaven

  • Bed alle elever om at tænke over og skrive ned (opliste), hvad de plejer at foretage sig i løbet af en normal skoleuge. Det er selvfølgelig forskelligt fra elev til elev, og måske ved man ikke præcist, hvad man finder på den enkelte dag. Nogle ting er planlagt, andre er ikke.
  • Når eleverne har lavet en liste over, hvad de plejer at foretage sig i løbet af en normal skoleuge, skal de finde ud af, hvor langt de transportere sig til de forskellige aktiviteter og steder. Det kan de med fordel gøre ved at bruge Google Maps. Et tip: Husk at angive, om man cykler, går, kører med kollektiv trafik eller køres i bil, når man skal finde afstanden, da det godt kan være forskelligt for samme strækning.
  • Dernæst skal eleverne beregne indskud og hævninger fra deres konto i CO2-banken.
    • Cykling og gang giver 0,2 kg CO pr. km.
    • Transport med benzinbil eller dieselbil koster 0,2 kg CO2 pr. km.
    • Transport med hybridbil koster 0,05 kg CO2 pr. km
    • Transport med elbil koster 0,01 kg CO2 pr. km
    • Transport med kollektiv trafik eller samkørsel koster 0,05 kg CO2 pr. km.
  • Når ugen er omme lægges alle konti i CO2-banken sammen for at se, om klassen i fællesskab er gået i plus eller minus.

Diskuter i fællesskab

  • Hvad påvirker vores valg af, hvordan vi kommer til de forskellige steder. Mange elever må måske ikke gå eller cykle til venner/træning m.m. Det kan skyldes forskellige årsager. For eksempel at man er bange for at komme til skade. Kan der være andre løsninger som at køre sammen eller cykle sammen?
  • De forskellige måder at bruge sin fritid på, og at det er forskelligt fra familie til familie. Hvis man vil besøge sin familie, som bor langt væk, er det måske ikke muligt at cykle. Det er dog både vigtigt og sjovt at besøge sin familie, så det skal man ikke prioritere væk.