På Egne Ben På Egne Ben

Trafiksikkerhed

Vurderingsøvelse om trafiksikkerhed

Ja, nej, måske

Læg tre stykker papir ud på gulvet. Et, hvor der står Ja, et med Nej og det tredje med Måske.

Vælg de udsagn, du vil bruge. Læs nedenstående udsagn op ét ad gangen. Eleverne går til det stykke papir, som bedst stemmer overens med deres holdning. I par skal de fortælle hinanden om, hvilke tanker de gør sig omkring deres valg. Lad derefter nogle elever ved hvert stykke papir fortælle, hvilke tanker de gør sig omkring deres valg.

  • Reflekser burde være gratis til alle børn.
  • Der burde være en lov, som sagde, at alle skal have cykelhjelm på, når de cykler.
  • Alle overtræder færdselsreglerne nu og da.
  • Det er OK at gå over for rødt.
  • Der er for mange biler rundt omkring vores skole.
  • Børn under 12 år burde ikke cykle alene i trafikken.
  • Ingen knallerter på cykelstien.
  • Fart giver frihed.
  • Det er skønt at gå til og fra skole.
  • Man føler sig mest tryg i bil i trafikken.
  • Det er svært at være opmærksom i trafikken.
  • Der er trafikfarlige steder på vej til skole.
  • Man behøver ikke at bruge sikkerhedssele, hvis det bare er en kort strækning.
  • Tunneller fyldt med graffiti føles ubehagelige.

Samtale parvis/refleksion: Lad eleverne tale to og to, om hvilke tanker der er blevet vakt, nu hvor de har hørt alle de forskellige holdninger. Måske er der brug for at belyse og diskutere noget i hele gruppen.

Fire hjørner

Læs spørgsmålet og de forskellige svarmuligheder op. Hvert hjørne i rummet repræsenterer en svarmulighed. Deltagerne vælger hjørne og fortæller for de andre i samme hjørne, hvad der fik dem til at vælge hjørnet. Hvis der er en, der står alene, skal du gå hen og lytte til ham/hende. Spørg derefter nogle fra hvert hjørne, hvilke tanker de har gjort sig.

Mange bruger cyklen, når de kører i byen. Det er godt for helbredet og miljøet. Hvad tror du ville være den bedste måde at øge sikkerheden for cyklister på?

1. Hastighedsbegrænsning på 30 km/t i hele byen.
2. Lov om cykelhjelm til alle.
3. Flere cykelstier.
4. Åbent hjørne med eget forslag.

Hvis man kommer ud for en alvorlig cykelulykke og ikke bruger hjelm, kan man komme så slemt til skade, at man aldrig bliver helt rask igen. Hvad tror du er hovedårsagen til, at man ikke bruger cykelhjelm?

1. Man synes, at cykelhjelmen er grim.
2. Man synes, at cykelhjelmen er besværlig.
3. Man glemmer cykelhjelmen.
4. Åbent hjørne med egne forslag

Samtale parvis/refleksion: Lad eleverne tale to og to, om hvilke tanker der er blevet vakt, nu hvor de har hørt alle de forskellige holdninger. Måske er der brug for at belyse og diskutere noget i hele gruppen.