Trafiksikkerhed
Vejskilte
Eleverne får til opgave at gå deres egen og en klassekammerats skolevej sammen med en klassekammerat. De skal tage tuscher med. De skal lægge mærke til vejskiltene på begge ture og tegne dem af på papiret. De skal kun male et vejskilt en enkelt gang og derefter markere under Antal, hvor mange gange de har set skiltet. Når alle elever kommer tilbage til klasseværelset, skal I tale om:
- Hvorfor tror I at der findes vejskilte?
- Hvilke typer vejskilte findes der?
- Hvilke vejskilte er mest almindelige i vores nærmiljø?
- Hvad er typisk for hver type?
- Hvilke former kan vejskilte have?
- Hvorfor tror I at de forskellige vejskilte har de former, de har?
- Hvad betyder de forskellige vejskilte?
- Hvilke vejskilte skal eleverne kende?
- Hvad ville der ske, hvis der ikke fandtes vejskilte?
- Hvem bestemmer, hvilke vejskilte der skal være hvor?
Lad eleverne vælge et skilt parvis. De skal beskrive så tydeligt som muligt, hvad vejskiltet betyder. De øvrige elever i klassen skal gætte, hvilket vejskilt det er.