På Egne Ben På Egne Ben

Trafiksikkerhed

Startøvelse

Eleverne i din klasse vil formentlig bevæge sig mere i trafikken på egen hånd i kampagneperioden. Det er derfor vigtigt, at du allerede inden projektet starter, fokuserer på trafiksikkerheden for at forberede eleverne og vise forældrene, at du tager trafiksikkerheden alvorligt. Det er vigtigt, at du informerer forældrene, og at de involveres i valg af transportform og vej.

Sørg for, at du har et kort eller luftfoto over skolens nærområde. Helst begge dele for at hjælpe eleverne med at se, hvordan kortene repræsenterer virkeligheden. Hvis der ikke er en projektor i klasseværelset, kan du vise kortene som en planche på væggen. Diskuter kortene med eleverne. Hvad kan de se? Hvad kan de genkende? Kan de finde deres eget hus? Deres busstoppested? Skolen?

Lad eleverne markere, hvor de bor, eller hvor de kommer ind fra, på kortets område, hvis du har elever, der kommer længere væk fra.

Individuelt

Giv hver elev et kort i A4-størrelse. Her skal de markere deres hus samt tegne den vej, de plejer at komme i skole ad. Eleverne kan bruge forskellige farver til forskellige transportformer, for at man kan se, hvilken transportform eleverne benytter på de forskellige strækninger. (Eksempel: Først går man måske til bussen, denne strækning er grøn, derefter tegner man med blåt for den strækning, man kører i bus, og grønt igen, når man er stået af bussen og går det sidste stykke til skolen).

  • Rødt for bil
  • Blåt for bus/tog/letbane
  • Grønt for gang
  • Gult for cykel

Lad eleverne tænke over følgende spørgsmål:

  • Hvorfor har du/I valgt den vej?
  • Hvorfor har du/I valgt den transportform?
  • Er der nogle steder, hvor du føler dig usikker? Markér dem med rødt. Hvorfor?

Grupper på tre

Inddel eleverne i gruppe på tre elever. Eleverne skal helst bo tæt på hinanden.

Lad eleverne i grupperne fortælle om deres skolevej ud fra deres kort og spørgsmålene ovenfor.

Diskussion i klassen

Løft gruppernes snakke til en diskussion i hele klassen.

  • Hvilken transportform er mest almindelig? Hvorfor?
  • Hvorfor vælger man den vej, man gør?
  • Er der nogen steder, hvor eleverne tror at der kan ske ulykker? (markér dem gerne på det fælles kort)
  • Kan man vælge andre veje?
  • Hvis man vælger disse veje, hvordan skal man så opføre sig, for at det bliver så sikkert som muligt?

Hvis I finder et sted, hvor eleverne føler sig usikre, eller hvor der sker mange hændelser eller ulykker, kan I arbejde videre med dette spørgsmål. Måske er det et spørgsmål, som skal videregives til skoleinspektøren, måske skal klassen skrive et brev til kommunens trafikkontor, hvis de er ansvarlige, måske er der en virksomhed, hvis chauffører er uforsigtige. Det er vigtigt, at eleverne føler, at der er måder, de kan yde indflydelse på.