Forstå og forklar drivhuseffekten
Forståelse udvikles i samtalen mellem mennesker. Viden konsolideres, når man skal forklare noget for andre. Det er udgangspunktet for denne øvelse, som har til formål, at eleverne skal få en forståelse af et af de mest debatterede spørgsmål i dag – klimaforandringerne. De skal i grupper læse forskellige tekster, som de diskuterer og bliver eksperter i, inden de er ansvarlige for, at klassekammeraterne får del i den nyerhvervede viden.
Del 1: Eksperter
Inddel klassen i grupper på fire til fem elever. Hver gruppe skal sætte sig ind i en faktatekst, som omhandler klimaspørgsmålet. På www.paaegneben.dk kan I vælge mellem følgende tekster:
- Drivhuseffekten
- CO2
- Bæredygtighedsbegrebet
- Jordnær ozon
Det gør ikke noget, hvis to grupper arbejder med den samme tekst. Hver tekst findes i forskellige sværhedsgrader, og det er kun en fordel, hvis forskellige elever i gruppen læser forskellige versioner. Grupperne skal blive eksperter i deres pågældende tekst.
Den første opgave er, at hvert gruppemedlem læser teksten igennem én gang. Derefter taler man i gruppen om, hvad man har forstået, at teksten handler om, så det bliver lettere at læse teksten endnu en gang. Derefter skal hver elev læse teksten en gang til med en blyant i hånden og understrege det vigtigste og skrive kommentarer i siden.
Gruppen skal derefter forsøge at tegne et billede af det, teksten handler om, på et stort ark papir. De kan både tegne og skrive nøgleord. Opgaven går ud på at forklare teksten for andre ved hjælp af billedet. Billederne sættes op rundt omkring i klasseværelset.
Del 2: Lær mere fra hinanden
Dan grupper på tværs, som indeholder mindst én elev fra hver af de oprindelige grupper. Tværgrupperne skal stille sig ved hvert sit billede. Opgaven går ud på at lære så meget som muligt fra de andre gruppers billeder. Den, der har været med til at lave billedet, forklarer de andre, hvad billedet forestiller. Billedets indhold diskuteres. Når tværgruppen er færdig med ét billede, går de videre til det næste.
Del 3: Gennemtænk og forklar
Hver elev skal nu selv gennemtænke følgende spørgsmål og sørge for, at han/hun kan forklare dem ved hjælp af billeder og tekst. Lad gerne eleverne arbejde i par.
- Hvad menes der med drivhuseffekt?
- Hvad menes der med øget drivhuseffekt?
- Hvad skyldes den øgede drivhuseffekt?
- Hvad kan denne klimaforandring føre til?
- Hvad gør man i verden for at begrænse klimaforandringerne?
- Hvad kan man gøre som privatperson?
Hver elev udarbejder et dokument, som de kan bruge som hjælp, når de forklarer ovenstående for en voksen. De kan tegne dele af de billeder, der er på væggene, eller lave helt nye billeder og skrive nøgleord, som de synes er vigtige. De vælger selv, om de vil forklare til en forældre, mormor, personalet i fritidsordningen eller nogle helt andre. Fortæl eleverne, at I kommer til at tale om, hvordan præsentationerne for de voksne er gået, hvilke samtaler eleverne har haft, og hvordan de voksne har reageret, når de kommer tilbage til skolen.
Afslut arbejdet med at tale om de voksnes reaktioner. Hvad siger de voksne om klimaspørgsmålet? Hvad tænker eleverne selv, nu hvor de forhåbentligt forstår, hvad man taler om på tv og i avisen?