Hvad betyder dit transportvalg for samfundet?
Med denne øvelse lærer eleverne, hvilken betydning de mange biler på vejene har for vores samfundsøkonomi. Når eleverne deltager i På Egne Ben vil der formentlig være færre biler på skolevejen og skolens område. Det er vigtigt, at de får en forståelse af, at deres valg har en betydning for samfundet.
Trængsel med biler koster hvert år det danske samfund 31 milliarder kr. på grund af spildt tid i trafikken, forsinkelser i den kollektive trafik og tabt produktion. En analyse viser, at danskerne spilder 350.000 timer om dagen. (Kilde: Dansk Industri og Vejdirektoratet).
Øvelserne er inddelt efter 4., 5. og 6. årgang.
4. ÅRGANG
Praktisk øvelse:
Eleverne skal undersøge, hvor mange børn fra indskolingen eller på mellemtrinnet, der bliver kørt i skole og hvor mange, der selv kommer i skole.
Samtidig skal de undersøge, hvor langt eleverne har til skole
(under en kilometer, mellem en og fire kilometer, over fire kilometer).
Opgaver:
På baggrund af den praktiske øvelse skal eleverne udregne, hvad det koster samfundet*, at det givne antal elever bliver kørt, og hvor meget det sparer samfundet, at de givne antal elever selv kommer i skole. Eleverne kan udforme statistikker – se eksempler.
Efterfølgende kan eleverne lave en lille kampagne for indskolingens eller mellemtrinnets forældre, hvor de kommer med idéer til, hvad pengene kunne bruges til i stedet for.
*Man har udregnet, at det sparer samfundet 8 kr. for hver kilometer, der bliver cyklet i stedet for at køre bil (Kilde: Transportministeriet)
5. ÅRGANG
Praktisk øvelse:
Eleverne skal undersøge, hvor mange børn fra mellemtrinnet eller overbygningen, der bliver kørt i skole og hvor mange, der selv kommer i skole.
Samtidig skal de undersøge, hvor langt eleverne har til skole (under en kilometer, mellem en og fire kilometer, over fire kilometer).
Opgaver:
På baggrund af den praktiske øvelse skal eleverne udregne, hvad det koster samfundet*, at det givne antal elever bliver kørt, og hvor meget det sparer samfundet, at de givne antal elever selv kommer i skole. Eleverne kan udforme statistikker – se eksempler.
Efterfølgende kan eleverne lave en lille kampagne for mellemtrinnet eller overbygningens forældre, hvor de kommer med idéer til, hvad pengene kunne bruges til i stedet for.
*Man har udregnet, at det sparer samfundet 8 kr. for hver kilometer, der bliver cyklet i stedet for at køre bil (Kilde: Transportministeriet)
Eleverne kan supplere opgaven ved at udregne, hvor mange færre biler, der ville køre på vejene, hvis 50 procent, 40 procent og 30 procent havde cyklet eller gået i stedet for at blive kørt i bil.
6. ÅRGANG
Praktisk øvelse:
Eleverne skal undersøge, hvor mange børn fra overbygningen eller skolens personale, der bliver kørt/kører i skole og hvor mange, der kommer i skole med gang eller cykel.
Samtidig skal de undersøge, hvor langt eleverne/personalet har til skole
(under en kilometer, mellem en og fire kilometer, over fire kilometer).
Opgaver:
På baggrund af den praktiske øvelse skal eleverne udregne, hvad det koster samfundet*, at det givne antal elever bliver kørt, og hvor meget det sparer samfundet, at de givne antal elever selv kommer i skole. Eleverne kan udforme statistikker – se eksempler.
Efterfølgende kan eleverne lave en lille kampagne for overbygningens forældre/personalet, hvor de kommer med idéer til, hvad pengene kunne bruges til i stedet for.
*Man har udregnet, at det sparer samfundet 8 kr. for hver kilometer, der bliver cyklet i stedet for at køre bil (Kilde: Transportministeriet)
Eleverne kan supplere opgaven ved at udregne, hvor mange færre biler, der ville køre på vejene, hvis 50 procent, 40 procent og 30 procent havde cyklet eller gået i stedet for at blive kørt i bil.
Ekstra opgaver, der relaterer til emnet:
Eleverne skal udarbejde en refleksionsdagbog, hvor de kort beskriver, hvad de vil ændre i egen transportadfærd, og hvordan de kan opfordre familien til at bruge mere kollektiv trafik.